Kultur Recension

Springsteens nya album, en hälsning från 80-talet

Bruce Springsteen är tillbaka med ett helt nytt album efter nästan 40 år. Rockikonen har med sina rocksolon och skrålande “Born in the USA” hänfört sin publik i årtionden. Men nu har Springsteen bytt riktning rakt in i soulen med albumet ”Only the Strong Survive”. Frågan är om publikens kärlek för den kända ikonen håller i sig och överskrider genrebyten.

För den medelåldersman som vill uppleva sin ungdom på nytt är det detta album man bör lyssna på. Från första låten “Only the Strong Survive” är det som att kliva in i en tidsmaskin och förflyttas tillbaka till Springsteens glansdagar. Det är inga nya influenser i musiken som skulle insinuera att den släppts på 2000-talet. Med en början med stråkackompanjerad pratsång som sedan övergår till en call and respons, med peppiga trummor och uppmuntrande ord som sjungs från Springsteen. Som att han gått hela vägen in på Gospel, låter det lite frikyrkligt, med synkoper som håller igång låten. Nästan som att han har blivit “canceled” och nu rättar sig efter publikens påtryckningar med glättiga budskap, vilket är temat som följer resten av albumet. Förhoppningsvis kan han med detta behålla sin gamla publik, vilket å andra sidan verkar vara målet.

Att som vit man kliva in i en ny riktning i soulen kan som 73- åring vara svårt. Men det märks dock att han tycker om vad han gör. Det verkar som att han hittat en ny sida av livet, med positivistiska budskap. Det kanske är de lätta livsinsikter som han anser bör föras vidare till den yngre generationen i sitt musikarv. Att man bör jobba hårt för att “endast de starka överlever” eller att det är okej att vara ledsen i “I Wish It Would Rain”.

En ljusglimt är den något nyskapande är låten “7 Rooms Of Gloom” med en lekfullhet i körstämman och ett föränderligt trumkomp som hoppar mellan snabbhet och en markerande rytm för att betona Springsteens ord. Vad som blir av låten är att vi svingas mellan olika delar och fraser vilket gör den intressant och spännande.

Trots en repetition av de tidigare årtiondenas stil, erhåller ändå albumet en god kvalité och välproducerade låtar. Vilket är vad man kan förvänta sig av en stenrik rockikon. Låtarna är en perfekt flashback för gamla fans som vill uppleva dåtidens anda på nytt i en tidskapsel som egentligen är tillägnad den yngre generationen.