Nyheter 

Distansstudiernas påverkan

Sitta i ett klassrum med sina klasskamrater, plugga i grupp, vara i skolan och äta lunch. Är några exempel på saker man kunde göra för ett år sedan, innan pandemin förändrade min och många andras vardag.

Det är en kall vintermorgon i januari blickar jag ut från fönstret ser jag det vackra vinterlandskapet. Det har snart gått ett år sedan pandemin förändrade vår vardag. Dagarna blir allt likare varandra. Pandemin startade för nästan ett år sedan och har skakat om hela världen.

I Sverige började många jobba hemifrån redan i mars och inte många trodde att de skulle behöva jobba hemifrån fram till år 2021. Även studenter har påverkats av pandemin genom att behöva ha distansundervisning istället.

En av de studenterna som påverkats av detta är Sara Haile en 22-årig tjej från Jönköping. Just nu studerar Sara sista terminen på en folkhögskola i Jönköping.

Sara hade tidigare pluggat på distans under 2019 vilket hon inte trivdes med vilket ledde till att hon började plugga igen våren 2020 i hopp om att gå tillbaka till studier på plats. Men redan halvvägs in i terminen beslutade regeringen att studierna skulle bli på distans. Vilket var en besvikelse för Sara som hade hoppats på att inte behöva återgå till distansstudierna. ”Jag fick en klump i magen när skolan meddelade att vi skulle gå över till distansstudier”

En av Saras svårigheter med distansstudier var att hon kände att sakta men säkert att hennes rutiner försvann. Hon var tvungen att ställa om hela sin vardag helt. ”Det kändes som att hela min vardag vändes upp och ner.”

Hon började känna sig ännu mer stressad när distansstudierna kom igång igen under våren. Den stressen hon kände var på grund av att hon upplevde att det blev mycket på en och samma gång. Sara upplevde att hon inte fick lika mycket hjälp som hon fick på plats. Men hon har förståelse för att det var en stor omställning för lärarna också. ”Jag vill ge en stor eloge till alla lärare för jag vet att de gjorde det bästa av situationen.

Det som brukades göra snabbt på en lektion, tyckte Sara blev mycket jobbigare när hon skulle göra det hemifrån istället.

Sara upplevde att det krävdes mer från henne när studierna gick över till distans. Det krävdes mer eget ansvar och mer disciplin. Sara var dessutom väldigt orolig för att bli smittad av covid-19 under våren vilket hon kände blev en psykisk påfrestning. ”Det enda jag tänkte på var på att jag inte ville bli smittad och ville inte att mina föräldrar skulle bli sjuka.”

”Våren 2019 var en av de värsta perioderna i mitt liv.” Sara hade väldigt mycket ångest över den nya smittan, vilket resulterade i att hon knappt vågade gå ut. Hennes sociala liv försvann på grund av hennes rädsla för att bli smittad, skolan brukade bidra till en stor del av Saras sociala liv när skolan var på plats.

Sara tyckte det var väldigt svårt att koncentrera sig hemma. Hon tyckte det var otroligt distraherande att plugga hemma eftersom det blev svårt att urskilja plugg och fritid. Hon upplevde att det blev att hon gjorde annat än det hon skulle göra. ”Pausen som ska vara i tio minuter varar istället i tre timmar” säger Sara med glimten i ögat. Eftersom Sara bor med sin familj upplevde hon att det var ännu svårare att koncentrera sig eftersom det fanns många distraktioner. Sara insåg ganska tidigt att det var omöjligt att plugga i sängen. ”Plugga aldrig i sängen, det låter som en bra idé men det är det aldrig för mig.”

Något som var positivt med att inte gå till skolan varje dag enligt Sara var att man inte köpte lika mycket mat, vilket gynnade plånboken. Sara hade en vana att varje lunchrast köpa mat istället för att ta med matlåda. Vilket hon inser nu att de småutgifterna blev stora summor tillslut.

Sara hade inte höga förväntningar på distansstudierna delvis på grund av sina tidigare erfarenheter och eftersom hon inte trodde inte pandemin skulle pågå så länge som den gjort nu. Inställningen Sara hade var då att det bara var tillfälligt. ”Jag trodde att det bara var att bita igen och att det skulle gå över till det normala ganska snart”

När Sara insåg att det skulle hålla på under en längre tid hamnade Sara i en svacka då hon mådde psykiskt dåligt på grund av att det blev för mycket tillslut. Sara hade även sina svåraste kurser under vårterminen 2020, vilket försämrade Saras mående ännu mer.

Några av de metoderna som Sara använde sig av för att hantera distansstudierna var en app som heter Pomodoro, vilket är en app som är tidsinställd i intervaller där man jobbar intensivt i en viss tid och därefter har en paus. En annan metod Sara använde sig av är att försöka plugga på en annan plats än hemma t.ex. bibliotek eller caféer, vilket hon tyckte underlättade distansstudierna lite.

Hit brukar Sara komma ibland för att plugga i lugn och ro.

Distansstudierna har fått Sara att inse hur mycket hon uppskattar att vara på plats i skolan och den hjälpen hon får där. Distansstudierna har även fått henne att känna sig mer uthållig och lärt henne att vara mer självständig.

Det som fick Sara att fortsätta med distansstudierna när hon ville ge upp var hennes starka vilja att klara sina mål hon hade satt upp när terminen började. Hennes mål var det som motiverade henne att fortsätta när hon ville hoppa av. ”När jag väl bestämt mig för något kan inget stoppa mig, inte ens en pandemi.”

Fatima Elmi
Skribent

Related posts