Krönika Psykisk hälsa 

Krönika: Skolplanen borde inkludera individen mer för framtidens digitala samhälle

Min iPhone plingar till som den gör varje måndag: ”Din skärmtid ökade med
14% från föregående vecka med ett genomsnitt på 11h och 17m om dagen.”. Jag blir ibland svimfärdig av siffran, för vissa veckor sitter jag närmre en halv
dag vid en skärm. Det kan alltså bli över 11 timmar om dagen som jag spenderar stillasittande, eller liggande, med blicken fäst i en skärm. Och
konsekvenserna; de är inte ofta positiva.

Psykisk ohälsa ökar och har gjort det de senaste åren. Forskare menar att
det beror på digitaliseringen och dess påverkan på vår vardag, som i sin tur
påverkar våra psyken. Trots att vi vet om detta kan vi inte se något om hur
vi hanterar problemet i skolplanen. Samtidigt ska eleverna förbättra sina digitala kunskaper. Hur går det ihop? 

Efter en lång tids stillasittande ska jag gå upp för att ta en kopp kaffe.
Höften känns stel och de första stegen gör ont. De senaste veckorna har
inneburit väldigt mycket tid framför datorn. Det har varit tid för studier,
ärenden och nu även en hel del serier när restriktionerna ser ut som de gör.
Förutom viss svårighet med att gå, har jag även känt mig tankspridd, stressad
och många gånger även omotiverad.

Jag vet exakt hur jag ska hantera den där hjärndimman, stressen och
stelheten för att må bättre igen, men jag är rätt säker på att jag tillhör en
liten del av den kategorin. Om inte, kan jag i varje fall vara i liten del som
ser resultat. Det är nu hög tid att vi lär oss vad vi behöver göra för att må bra,
inte minst nu när vi ska lära oss producera digitalt material och
förbereda oss för ett ännu mer digitaliserat samhälle.

I skolplanen för gymnasiet står det att eleverna ska ges möjlighet att utveckla
kunskaper om hur samhället påverkas av digitaliseringen. Jag tycker vi behöver vara mer specifika än så för att få ut det vi behöver från den punkten. Ja, det är klart att vi behöver veta hur samhället förändras av digitaliseringen. Men kan vi också få veta hur digitaliseringen påverkar oss
som individer, hur det påverkar dig som läser detta just nu? För tro det eller
ej, du är med och påverkar samhället i stort. Så varför är då inte
digitaliseringens påverkan på dig med i skolplanen?

Jag har tur som tillslut hittade balansen mellan välmående och livet framför skärmen. Jag vet hur svårt det kan vara att finna energi när energin helt plötsligt inte finns där mer. Att ändra skolplanen går inte på en dag; men du kan ta tag i ditt välmående på egen hand redan nu. Kika gärna in på artikeln här för att läsa mer om utbrändhet.

Emma Nordin
Skribent och mediestudent

Related posts