Nyheter 

Bli proffs på portfolio

Alla frilansare och egenföretagare inom det kreativa området behöver en portfolio för att visa vad de går för. Idag är det lättare än någonsin att skapa en egen hemsida för att skylta dina kreativa verk, produkter och din personlighet. Otaliga guider på hur man startar en finns att hitta, frågan är dock hur organiserar man sin portfoliohemsida bäst? Denna artikel är en kompilation av olika tips och tricks från erfarna människor inom den kreativa branschen på hur man kan göra.

Hemsidans uppbyggnad
Hemsidan är såklart väldigt viktig, men glöm inte att det är ditt arbete som ska synas. En alldeles för överdesignad och komplicerad hemsida kan förvirra dina klienter och distrahera från det som du faktiskt vill ska synas. Dina bilder och produkter är i fokus, hemsidan ska fungera som en ram för dem. En alldeles för komplicerad hemsida kan också vara svår att navigera. Dina klienter kommer inte spendera mer än några sekunder på att kolla på dina verk, tid är alltså pengar. Gör det lätt för dem att hitta och se dina bästa bilder för att hålla uppe intresset. Var noga med att anpassa din hemsida till både telefonen och datorn.

Välj vad du ska visa
Det kan vara en lockande tanke att lägga upp så mycket av det du gör som möjligt på din portfoliohemsida, men försök hålla dig i skinnet. Återigen, dina framtida klienter kommer inte att spendera mycket tid på din hemsida, så välj de projekt, verk och produkter som räknas. Visa dina senaste verk och uppdatera din hemsida kontinuerligt, gamla projekt är oftast irrelevanta så länge det inte handlar om något superspeciellt projekt med en välkänd människa eller märke.

Visa inte bara upp de färdiga produkterna, utan också processen som ligger bakom. Det är intressant för arbetsgivare inom industrin att se hur du löser problemen i de uppgifter du får och klienter som inte har lika mycket erfarenhet inom området kommer att få en bättre bild av din arbetsprocess och hur mycket tid som läggs ner i det du gör.

Låt personligheten lysa igenom
Även ett proffsigt portfolio behöver personlighet. För att sticka ut ur mängden räcker det inte med att bara ha bra produkter, det är minst lika intressant för framtida klienter och arbetsgivare att veta vem du är. Tänk på vad det är för språk du använder och hur det får dig att verka som person. Håll dig kort, men undvik buzzwords och knepiga ord. Låt din personlighet lysa igenom om du vill! Var ödmjuk i din beskrivning om dig själv och undvik att prata ur tredje person. Gör det tydligt om du använder någons citat om dig eller dina egna ord! Det kan vara svårt att veta hur man gör i början, men med övning kommer erfarenhet. Lycka till!

Sonja Larsson
Skribent

Related posts