Nyheter 

Nästan hälften av svenskarna köper sina julklappar online

År efter år slår julhandeln nya rekord när det kommer till försäljningssiffror. I år är inget undantag och det är framförallt E-handeln som skjutit i höjden. Fler och fler väljer nu att köpa sina julklappar på nätet.

Årets julklapp 2018 blev det återvunna plagget. Motiveringen var att julklappen speglade svenskarnas intresse för hållbar konsumtion. Trots detta visar undersökningar utförda av Mastercard och Pricerunner att svenska julhandeln även i år kommer nå en rekordnotering. Det är framförallt fler än någonsin väljer att handla sina julklappar online. 53% av den svenska befolkningen handlar fortfarande i fysiska butiker medan 43% väljer att klicka hem sina klappar. Undersökningen visar även att de flesta julklapparna beställs hem under arbetstid.

Några som får mer jobb under julhelgen tack vare den ökade e-handeln är Postnord som varit tvungna att ta inextra resurser.  

– Julen är oerhört intensiv, inte bara för konsumenter och detaljister utan även för oss distributörer. Antalet e-handlade paket kommer att vara betydligt fler jämfört med förra årets julhandel. Och givetvis vill vi få ut alla paket och julklappar så snabbt och smidigt som möjligt ut till konsumenterna och butikerna och har därför stärkt upp rejält för den här perioden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Konsekvensen av en ökad e-handel är att färre och färre väljer att ge sig ut till butikerna. Detta behöver dock inte vara något negativt enligt Vd:n för Pricerunner. 

– Vi ser att en stor del av konsumenterna köper online, men väljer leverans till butik. På det sättet är det en win-win-situation då många butiker ges möjlighet till att sälja mer när vi hämtar det vi beställt på nätet, säger Nicklas Storåkers, i ett pressmeddelande.

Handlar studenterna på Jönköping University sina julklappar online eller i butik?
Daniel Bakran

Related posts